torsdag den 5. august 2010

Illustrationer, bøger mm.

Illustrationer til Brønderslev forfatterskole.


Brønderslev Forfatterskole er startet af Brønderslev Kommune i 2003 ud fra et ønske om at hjælpe de mange unge med en drøm om at blive forfatter. De unge, der skriver noveller og digte til skrivebordsskuffen. Tanken med skolen er at hjælpe de unge til at blive bedre og at give dem et netværk af ligesindede unge,  så de efter et kursus i Brønderslev Forfatterskole kan bruge deres evner i sparring med hinanden.  På grund af den store tilstrømning af elever er der nu også et hold på Fanø.Finansieringen er primært hentet som støtte fra Kulturministeriet , Undervisningsministriet , Socialministeriet , Region Nordjylland , Brønderslev Kommune og Fanø Kommune. 

Jeg har illustreret 8 forsider og 32 individuelle illustrationer til historier og på trods af alderen på forfatterne (fra 14-18) Så bliver niveauet højere fra år til år, ligeledes smitter de unges entusiasme af og hvert år har været både en rejse, en oplevelse, og en fornøjelse. Der er ikke noget bedre end fornemmelsen af, at lave det man brænder for og når man så arbejder sammen med andre, der brænder for det de laver går tingene op i en højere enhed. 


Jeg kunne egentligt godt tænke mig en skildpadde vol. 2 - Lydbog. - Udgivet 2009.

Omslaget her er lavet i format til et dvd-cover. Illustrationen er først tegnet i hånden, senere rentegnet og farvelagt i photoshop. Derudover brugte jeg en del af havbunden og titel teksten til en separat illustration til cd'ens overflade.






De 45 bud. - Bog - udgivet 2009.

Jeg var igennem en længere række ideer og skitser til denne bog. Jeg arbejde med 3 forskellige ideer som på skitse så lovende ud, men i farvelægningen døde de desværre og jeg var tilbage ved start igen. Men hvor intet vover! Jeg valgte at gå mere drastisk til værks og lagde blyanten tilbage i skuffen og arbejde udelukkende i photoshop og resultatet blev denne forside, som er lang mere grafisk præget end tidligere forsider. For mig var det en berigende rejse i form af en spændende process og udfordring.







































Rar og rolig - bog - udgivet 2008

Acryl maling på genbrugspap. Titlen har en dobbelt betydning da forfatterne kom både fra Danmark, Norge og Sverige. "Rar og rolig" betyder "sjov og underlig" så jeg prøvede at få illustrationen til at understøtte den detalje.







































Koffein-prosa. - Bog - Udgivet 2007.

Som titlen antyder drak størstedelen af eleverne kaffe og ideen til illustrationen er inspirationens gud har opfundet en maskine der består af den hjerteformede ballon, som er fyldt op med en luft bestående af lyst, inspiration og viljestyrke. På siden af hjerteballonen er monteret diverse koffeinholdige produkter der driver maskin-mekanismen der laver luften fra ballonen om til tekst på pergamentet. Baggrundens farver er baseret på den skrigende fornemmelse, man har når man virkeligt føler skaber trang og leder efter redskaberne til at føre ideen ud i livet.







































De Udvalgte. - bog. - Udgivet 2006

Acryl på akvarel-papir 

Hvert år søger mellem 150 og 300 ansøgere om de omkring 35 pladser og dette års titel bar præg af den følelse af at være blevet udvalgt til forfatterskolen. Illustrationen viser en lidt selvfed, ironisk og skæv vinkel på hvad det kan betyde at være udvalgt, da piraten og grisen flyver ud i universet uden bagage, man kan sige at billedet også afbilleder hvad det vil sige at leve i nuet. Jeg syntes at illustrationen afspejlerden sfære af kreativitet, som jeg har oplevet når jeg har besøgt eleverne og forfatterskolen. Det er helt iorden at være selvfed og man skal huske, at man er "God nok" uanset hvad man vil i livet.







































Ord i sand. - Bog. - Udgivet 2006.

Acryl på akvarel-papir.

Til denne forside lavede jeg et ikon for kreativiten, en gud som beskytter og hylder skabertrangen. Han er lavet som blå crash-test dummy der sejler afsted på kreativitetens hav på sit surfbræt. ideer og kreativitet er nemlig ligeså flygtigt som vand og hvis du ikke finder noget fast stof at manifestere det i, så opløser det sig i vandet igen. Titlen er for mig meget smuk, da intet, som er skrevet i sand vare evigt, men kreativiteten vil for evigt bestå.






































Under nordsolen - Bog - Udgivet 2005

Farveblyanter på karton.

Dette år var det første år hvor skolen havde et skandinavisk hold bestående af elever fra både Danmark, Norge og Sverige. Titlen henleder til de nordiske lande og jeg tegnede nordjylland som en bakketop med udsigt ud over en dyb horisont. Skyernes silhuetter forestiller Norge og sverige og solen kigger frem hvor imellem de to.









































Af hjertens lyst - Bog -Udgivet 2004


Farveblyanter på karton.

Den første bog fra forfatterskolen og titlen er opkaldt efter projektet oprindelige navn. Jeg tegnet  forsiden som var det omslaget til en gammel bog hvor læderet var blevet til bark og som om historierne deri vil blive ved med at vokse som et træ. Ironisk nok har flere af forfatterne bag denne bog fået udgivet noveller efter denne bog, så man må sige at forfatterspirrene har groet sig store.





































Udvalgte illustrationer plukket fra novellerne i bøgerne skrevet på forfatterskolen.

Her vises udvalgte illustrationer tegnet i diverse materialer som tusch, blyant, kul, akvarel mm. 












Ingen kommentarer:

Send en kommentar